Ce moteur industriel, construit en 3 exemplaires en 1962 par la Société des moteurs Duvant à Valenciennes, est resté terré pendant un demi-siècle dans les sous-sols de l'hippodrome d'Auteuil. Ce champ de course reçoit chaque dimanche des dizaines de milleirs de joueurs et pourtant personne ne soupçonnait son existence.
Avec ses 4 soupapes par cylindre et son turbocompresseur et malgré son appartenance à l'industrie lourde, ce fabuleux moteur était de conception très moderne pour son époque. Il entraînait un énorme alternateur qui avait la capacité d'alimenter en électricité tout le réseau de l'hippodrome. En 1990, le moteur géant est définitivement arrêté et oublié au fond de sa fosse.
Début 2000, à l'occasion des travaux dans les sous-sols de l'hippodrome, Jean-François Lacanal et ses amis de l'association l'Amicale des Vieux Moteurs rentrent en scène car la direction du champ de course décide de se débarrasser de cet imposant mastodonte. En un mois, il est entièrement démonté, chaque pièce est grutée puis transportée dans la région de Toulouse. Lorsque l'on sait que le bloc moteur nu pèse 14 tonnes, une bielle 120 Kg et le volant moteur 3.5 tonnes, on ne peut qu'admirer le délicat travail de manutention. En 2010, le géant sort de son sommeil dans un grondement rauque qui fait trembler le sol, accompagné du souffle du compresseur et d'énormes panaches de fumée.
DUVANT engine 9VOS Duvant Engine Type 9 VOS Weight: 38 tons Cylinder capacity: 430 liters Power: 1600 hp at 400 rpm 4 valves per cylinder Turbocharger supercharging This industrial engine, built in 3 copies in 1962 by the Duvant Motors Company in Valenciennes, remained buried for half a century in the basements of the racecourse of Auteuil. This race track receives every Sunday tens of thousands of players and yet no one suspected its existence. With its 4 valves per cylinder and turbocharger and despite its membership in heavy industry, this fabulous engine was very modern design for its time. He was driving a huge alternator that had the capacity to supply electricity to the entire racetrack network. In 1990, the giant engine is definitely stopped and forgotten at the bottom of his pit. At the beginning of 2000, during work in the basement of the racecourse, Jean-François Lacanal and his friends from the Amicale des Vieux Moteurs association came back to the scene be
Lanz Bulldog The Lanz Bulldog was a tractor manufactured by Heinrich Lanz AG in Mannheim , Baden-Württemberg, Germany . Production started in 1921 and various versions of the Bulldog were produced up to 1960, one of them being the Lanz Bulldog D 9506 . John Deere purchased Lanz in 1956 and started using the name "John Deere-Lanz" for the Lanz product line. A few years after the Bulldog was discontinued the Lanz name fell into disuse. The Lanz Bulldog was one of the most popular German tractors, with over 220,000 of them produced in its long production life. The name "Bulldog" is widely used in Germany as a synonym for tractors even today, especially in Bavaria . Engine The Bulldog was a simple and easily maintained vehicle due primarily to its simple, single cylinder, horizontal, two-stroke , hot bulb engine . Initially the engine was a 6.3 litre, 12 horsepower unit, but as the Bulldog evolved the engine was increased to 10.3 li
Commentaires
Enregistrer un commentaire